23948sdkhjf

SCB: Livsmedelsförsäljningen ökade med 22 miljarder förra året

Vi handlade mindre mat men för mer pengar under 2022, visar SCB:s årliga rapport.

– Inflationen ligger bakom den stora försäljningsökningen. Volymen av sålda livsmedel och drycker minskade faktiskt med 2,7 procent under 2022, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.

Totalt landade försäljningen av livsmedel och drycker i Sverige på 356 miljarder kronor under 2022. Det är 22 miljarder mer än 2021, det vill säga 6,6 procent.

Det är fisk samt kaffe, te och chokladdryck, räknat i volym, som försäljningen minskade allra mest. Även oljor och fetter och bröd och övriga spannmålsprodukter visar på liknande siffror.

Tvärtom är det för mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer samt socker, sylt, honung, choklad och konfektyr.

– Försäljningen av godis ökade både räknat i volym och i löpande priser. Under 2022 såldes godis för 2 527 kronor per person i löpande priser, vilket är en ökning med 215 kronor. Samtidigt minskade försäljningen av både färsk frukt och färska grönsaker per person, både i volym och i kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078