Nudging-test med fokus på ”eko-hjältar”
Handeln av ekologiska livsmedel har haft en nedåtgående försäljningskurva under en längre. Producenter och dagligvaruhandeln försöker motverka trenden med att genomföra flera kampanjer under hösten i syfte att få konsumenten att välja ekologiska livsmedel för att det är både nyttigare och hållbarare.
Organic Sweden, Ica Sverige och fem olika livsmedelsföretag däribland Swedish Temptations med varumärket Bärta, som säljer ekologiska växtbaserade produkter, genomför under oktober en nudgingkampanj i syfte att få konsumenten att känna sig som en “eko-hjälte”.
”För ekologiska vegoprodukter handlar hjältebudskapet om att man som konsument slipper över 160 kemiska bekämpningsmedel när man väljer eko-alternativ som exempelvis Bärta”, står det i ett pressmeddelande.
Nudgingtestet genomförs i sex butiker för att därefter analyseras och utvärderas av beteendebyrån Beteendelabbet. Därtill har drygt 120 butiker skyltats upp med kampanjmaterial som också lyfter vinsterna med ekologiskt utifrån samma koncept.
– Jag tror starkt på att inspiration och engagemang är nycklar för att snabba på omställningen till en mer hållbar konsumtion. Därför blir det extra spännande att se om vi kan få fler kunder att få upp ögonen för att de kan bli eko-hjältar, säger Pia Qvarnström, grundare och vd på Swedish Temptations.
Samtidigt arrangeras butiksdemonstrationer runt om i landet för att provsmaka ekologiska växtbaserade produkter från Bärta.