23948sdkhjf

Humble Groups tillväxt ökade – ”extra glädjande”

Konsumentvarukoncernen Humble Group redovisar ett justerat ebita-resultat för det tredje kvartalet 2023 på 158 miljoner kronor (130)

Nettoomsättningen steg till 1,811 miljoner kronor (1,347). Förvärv lyfte försäljningen med 19 procent, organisk tillväxt var 12 procent och valutaeffekten var plus 3 procent.

Den justerade ebita-marginalen minskade till 8,7 procent (9,7).

Det rapporterade rörelseresultatet sjönk till 85 miljoner kronor (173). I kvartalet ingick engångsposter på ebitda-nivå om 26 miljoner kronor (-79).

”Säsongsmässigt är våra bolag viktade mot det tredje och framför allt det fjärde kvartalet, med högtider som allhelgona och jul. Det är därför extra glädjande att kunna konstatera att det andra halvåret har börjat bra med ett fortsatt starkt momentum, där den organiska tillväxten uppgick till 12 procent och nettoomsättningen ökade med 34 procent till 1,811 miljoner kronor (1,347) jämfört med samma period 2022. Rörelseresultatet har följt med omsättningsökningen väl”, skriver vd Simon Petrén i delårsrapporten.

Nettoresultatet från den kvarvarande verksamheten försämrades till -91 miljoner kronor (62). Finansnettot tyngdes av engångskostnader på -78 miljoner kronor (0) relaterat till refinansiering av obligationer.

Det operativa kassaflödet var 175 miljoner kronor i kvartalet (-14).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125