Livsmedelsföretagen antar nytt hållbarhetsmanifest
Livsmedelsföretagen har antagit ett hållbarhetsmanifest som ska vara vägledande för den svenska livsmedelsindustrins arbete för en hållbarhet.
- För allt fler livsmedelsproducenter och konsumenter har faktorer som miljöpåverkan och socialt ansvar blivit minst lika viktiga begrepp som smak och kvalitet. Maten ska inte bara vara god, vi vill även producera den under goda förhållanden och äta den med gott samvete, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist i ett pressmeddelande.
Löfbergs VD Lars Appelqvist har lett Livsmedelsföretagens arbete med manifestet:
- Livsmedelsproducenterna tar redan idag ett stort ansvar i hållbarhetsfrågor och det är viktigt att lyfta fram allt som görs för att stärka trovärdigheten. För oss som enskilt företag handlar hållbarhetsarbetet om att långsiktigt säkra tillgången på råvara samt att våra affärer ska vara uthålligt starka.
Hållbarhetsmanifestets innebörd
Livsmedelsindustrin i Sverige ska bland annat effektivisera sin energianvändning, bidra till en hög djurskyddsstandard i Sverige och i Europa, minska förekomsten av oönskade ämnen i livsmedel, minska sin klimatpåverkan och använda hållbart producerade råvaror.