Hoppfull vd om Cheffelos rapport – ”Vi har accelererat”
Cheffelo, där Linas Matkasse ingår, har under två års tid visat nedåtgående siffror. I höstas presenterade bolaget siffror som visade på att det hade vänt. En vändning som kom tidigare än väntat.
– Vi har till och med accelererat i fjärde kvartalet. I lokala valutor har Cheffelo haft en tillväxt på 8,3 procent, och då med tillväxt i varje marknad. Vilket inte var fallet i det tredje kvartalet, säger Walker Kinman till Fri Köpenskap.
Det är framför allt den danska marknaden som har varit drivande.
– Där har vi växt med 47 procent. En trend som fortsätter även i årets första kvartal.
Det har inte gått lika bra i Sverige, varför då?
– Sverige växer 7,7 procent. Så ja, man kan säga att det går inte lika bra. Men faktum är att det växer och det är vi nöjda med. Konsumentförtroendet i Sverige går lite uppåt men det är dåligt fortfarande, vilket gäller även för Norge.
Hur går det för Lina Matkasse i Sverige?
– Vårt varumärke har växt med nästan 8 procent i Sverige under året. Vi har en makroekonomisk miljö i Sverige som begränsar. Så länge det är så är möjligheten att växa begränsad.
Ska ni sänka priserna?
– Vi har inte höjt priserna under hela 2023 och vi har ingen avsikt att höja eller att sänka dem. Vi arbetar med lojalitetsprogram med rabatter och andra förmåner inom tjänsten, säger han och tillägger:
– Ljuspunkten under året skulle vara att räntorna sänks, vilket skulle skapa en mer optimistisk framtid för hushållen.
Fjärde kvartalets nettoomsättningen ökade med 5,8 procent till 270,3 miljoner kronor (255,4). Justerad för valutakursdifferenser motsvarar det en ökning om 8,3 procent.
För helåret 2023 minskade nettoomsättningen med 7,6 procent till 999,7 miljoner kronor (1081,4). Justerad för valutakursdifferenser motsvarar det en minskning om 6,2 procent.
Justerad EBIT för 2023 uppgick till 30,7 miljoner kronor (-24,5), motsvarande en marginal om 3,1 procent (-2,3). Resultat efter skatt uppgick till 19,3 miljoner kronor (-154,6).