Åhléns startar nytt affärsområde - Food
Åhléns öppnar sitt första egna kafé, Café Å lait. Öppningen blir också startskottet för Åhléns nya affärsområde Food.
Satsar på närodlat
Ekologi och närodlat löper som en grön tråd genom kafékonceptet, och Åhléns har inlett en rad samarbeten med innovativa och kvalitetsorienterade leverantörer. Några exempel är Sänkdalens gård, ett KRAV-godkänt lantbruk utanför Norrköping, som levererar glass gjord på rapsolja och egen mjölkproduktion och Biofood som levererar örtteer i lösvikt och den uppfriskande hälsodrycken Kombacha.
– När det gäller mat och dryck har vi valt och valt bort med omsorg. Det medvetna urvalet har vi självklart gjort för att förbättra och visa omsorg för våra kunder. Vi försöker också lokalanpassa konceptet. I Norrland kan vi t ex lägga hjortron på cheesecake, berättar Jonas Sandström, affärsutvecklare på Åhléns och ytterst ansvarig för Café Å lait.