Funktionsdrycker: Ännu en aktör i kampen om platsen
I den allt hårdare kampen om försäljningsytor bland funktionella drycker kliver allt fler varumärken in på arenan. Det senaste året har försäljningsvärdet av funktionsdrycker ökat med 18,5 procent till 4,3 miljarder kronor, enligt siffror från NielsenIQ. Enligt Vitamin Well Groups chef för kategoriutveckling, Oscar By, kommer tillväxten för kategorin att öka.
I oktober började närings- och kosttillskottsvarumärket Gaam att samarbeta med Sales Support för att ta andelar av marknaden. Nu har de första frukterna från samarbetet skördats. Nyligen introducerats bolagets energidryck i de Dagab-anslutna kedjorna Willys, Hemköp, City Gross, Matrebellerna, Tempo och Handlar’n.
– Att se Gaam energy på hyllorna i flera etablerade butikskedjor är en betydande milstolpe för oss. Det är en av de största framgångarna för Gaam energy hittills, och vi är stolta över alla inom bolaget som har bidragit till att nå denna punkt, kommenterar Anton Forzén, försäljningschef, i ett pressmeddelande.
Varumärket Gaam ägs av Proteinbolaget Sverige AB och är baserat i Karlskoga. Bolaget grundades 2014 av Adam Gillberg och Mårten Åkeson och omstätte 230 miljoner kronor enligt senaste bokslutet med 42 anställda.