Förbättrat rörelseresultat för Mackmyra
Rörelseresultatet uppgår under det första kvartalet till -0,7 miljoner kronor (-4,3), en förbättring med 3,6 miljoner.
– Det är ett händelserikt första kvartal vi lämnar bakom oss. Ett kvartal fyllt av oförutsägbarhet, med- och motgångar, men också oproportionerligt utrymme i media för ett bolag av vår storlek. Det bekräftar vilket enormt stort intresse det finns för Mackmyra och vilket ojämförbart starkt varumärke medarbetare, ambassadörer och investerare skapat tillsammans under de första 25 åren av bolagets historia, kommenterar vd:n Patrick Björsjö det första kvartalet.
Under årets första kvartal nådde Mackmyra inte sina försäljningsmål. Nettoomsättningen uppgick till 14,6 miljoner kronor, en nedgång med 12 procent. Whiskytillverkaren ser trots det ökad flaskförsäljning och speciellt ett stor intresse för deras limiterade utgåvor.
Bruttoresultatet uppgår under det första kvartalet till 9,0 miljoner (7,9) en förbättring med 1,1.
– Vår bruttomarginal har förbättrats avsevärt under kvartalet och uppgår nu till 62 procent, vilket tydligt visar vår förmåga att effektivt hantera våra kostnader och att vi säljer ”rätt produkter” till ”rätt pris”. Detta är ett resultat av vår dedikation till att leverera produkter av högsta kvalitet till våra kunder och vår förmåga att anpassa oss till föränderliga marknadsförhållanden med en skalbar och inte minst välsmakande produktmix.
Nyligen meddelade Mackmyra att huvudägaren Lennart Hero bidrar till ett brygglån på 6,2 miljoner kronor för att stärka likviditeten efter att SEB sagt upp checkkrediten.