Försäljningsboost för ekologisk frukt och grönt
Försäljningen av konventionella livsmedel ökade med 5,2 procent årets första kvartal, medan den ekologiska försäljningen minskade med 1,4 procent, jämfört med året innan. Men frukt och grönt har fått ett lyft, visar Svenskt Ekoindex.
– Det är glädjande att försäljningen av ekologiskt frukt och grönt ökar, det är positivt både för våra ekologiska lantbrukare och för folkhälsan, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Försäljningsvärdet av ekologiskt frukt och grönt var 1 577 miljoner kronor, en ökning med 27 miljoner (1,8 procent) och en volymökning med 3,1 procent, jämfört med förra året. Bakom står en kombination av ökad volym och sänkta priser på ekologiskt frukt och grönt, menar Ida Lind.
Ekologiska mejeriprodukter tappade 11,6 procent i försäljningsvärde. Ägg, som under längre tid haft en positiv utveckling, tappar 6 procent.
Generellt minskade eko-kategorierna marginellt. Samtidigt kan man se att prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella produkter i butik fortsätter att minska, menar hon.
– Nu ser vi tydligt att den ekologiska maten fortfarande inte ökat lika mycket i pris. Med minskade prisskillnader hoppas vi att fler väljer de ekologiska alternativen, säger Ida Lind.