Arla Foods höjer omsättningsprognosen
Arla hade en volymdriven tillväxt för strategiska varumärken på 4,1 procent under årets första sex månader, jämfört med en minskning på 6,0 procent under samma period i fjol. Volymtillväxten leddes av varumärkena Lurpak (7,9 procent), Puck (4,4 procent) och Arla (3,8 procent).
Omsättningen för Arla Sverige var 8,6 miljarder kronor, ned med 269 miljoner kronor jämfört med året före. Arla Sveriges strategiska varumärken återhämtar sig svagt, men från väldigt låga nivåer. Volymerna ökade med 2,8 procent, vilket kan jämföras med en tioprocentig nedgång under första halvåret i fjol. Utvecklingen drivs av bland annat Bregott, Keso och smör.
Under utsikter skriver mejerijätten följande.
”Arla räknar med att de utmanande marknadsförhållandena, som drivs av geopolitiska spänningar och osäkerhet, kommer att prägla även resten av året. Den positiva trenden för konsumenternas köpkraft bedöms dock hålla i sig, särskilt i Europa där inflationstrycket fortsätter att minska och löner att öka. Detta antas leda till en fortsatt ökad efterfrågan på mejeriprodukter, även om det är osäkert hur konsumenterna kommer att reagera på de förväntade högre priserna inom dagligvaruhandeln som följer efter högre priser på industriprodukter. Osäkerheten understryks även av en lägre mjölkvolym på global nivå.”
Arla Foods justerar även upp omsättningsprognosen för helåret. Bolaget spår nu en helårsomsättning om 13,4–13,9 miljarder euro, upp från tidigare prognos om 13,2–13,7 miljarder euro.
Marginalprognosen upprepas. Bolaget spår en resultat om 2,8-3,2 procent av omsättningen. Företaget har också justerat sin prognos för en volymdriven tillväxt för strategiska varumärken från 1,0-3,0 procent till 3,0-4,0 procent.
Omsättningen sjönk 6,5 procent till 6 609 miljoner euro (7 067).
Bruttoresultatet blev 1 419 miljoner euro (1 210), med en bruttomarginal på 21,5 procent (17,1).
Ebitda-resultatet blev 512 miljoner euro (399), med en ebitda-marginal på 7,7 procent (5,6).
Rörelseresultatet blev 266 miljoner euro (161), med en rörelsemarginal på 4,0 procent (2,3).
Resultatet före skatt var 196 miljoner euro (123). Resultatet efter skatt blev 173 miljoner euro (111), en ökning med 55,9 procent mot föregående år.