Spendrups och Stordalen startar bolag – ”stora möjligheter”
Det nystartade bolaget Pinnacle Brands kommer i första läget att ha fokus på försäljning av öl och cider till dagligvaruhandeln och restaurangmarknaden i Norge.
Spendrups finns redan på den norska marknaden i form av Norrlands Guld, men nu kommer även Mariestads, Pistonhead och Melleruds tillsammans med cidern Briska och vattnet Loka att få en extra skjuts in på den norska marknaden.
– Målsättningen är att etablera Spendrups första heltäckande bortamarknad. Det finns redan idag en god varumärkeskännedom i Norge kring våra främsta varumärken och mottagandet av Norrlands Guld har gett mersmak, kommenterar Henrik Åström, som tillträdde som ny vd den 1 september för Spendrups Bryggeri efter att Fredrik Spendrup valt sluta efter 13 år.
Spendrups ser samarbete som en milstolpe att bolaget på allvar går in på den norska marknaden.
–Jag ser stora möjligheter, vi blir en utmanare som kan skaka om lite med ett starkt erbjudande och kvalitetsprodukter i portföljen. Över tid har vi ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på marknaden. Det finns en långsiktighet hos både familjen Spendrup och familjen Stordalen vilket ger oss uthållighet i satsningen, kommenterar Petter A. Stordalen, ägare till hotellkedjan Strawberry Equities.
Fredrik Spendrup, som numera är styrelseledamot i familjens ägarbolag Spendrup Holding, tycker att det är betryggande att två starka familjeföretag med liknande värderingar ska arbeta tillsammans.