23948sdkhjf

Axfood pilottestar klimatvänligare hushållsost

Axfood samarbetar med Volta Greentech för att minska metanutsläppen bland korna som producerar Garants hushållsost.

Volta Greentech producerar fodertillskott till nötkreatur för att minska metanutsläppen. Tidigare har de introducerat fodertillskottet Lome som är ett algtillskott som enligt företaget minskar metanutsläppen med mellan 70 och 90 procent. 

Foodtechbolaget har samarbetat med flera stora bolag som Coop, Orkla, Hemköp, Protos och Martin & Servera. Flera pilotprojekt har genomförts och tidigare i år meddelade företaget att förhoppningen är att kunna leverera i stor skala till 2026.

Nu utför de ännu ett pilotprojekt, den här gången med fodertillskottet Bovaer. Hela livsmedelskedjan är involverad, från gården Fröstorp och Gäsene mejeri till Volta Greentech och Axfood.

På en gård i Herrljunga ägd av Gäsene mejeri blandas tillskottet i foder för de 600 kor som producerar hushållsostar till Axfoods eget märke Garant. Det tidigare fodertillskottet Lome har varit riktat till nötkreatur som producerar nötkött.

– För att lyckas med klimatsatsningen krävs data över hur mycket CO2-ekvivalenter som reduceras och till vilken kostnad. Det är då det blir möjligt att fatta kloka beslut om klimatåtgärder. Vi är övertygade om att fodertillskott snart blir branschstandard eftersom de är mätbara och kostnadseffektiva, säger Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech, i en kommentar.

Piloten utförs på hushållsost eftersom det är en produkt som redan köps mycket i affären utan att företaget behöver marknadsföra produkten på nytt. På så sätt blir det enkelt att få feedback från kunder.

Det är inte första gången Axfood är involverade med Volta greentech. Tidigare i år fick företaget in med 32 miljoner kronor för att lansera sin produkt Lome från ett investmentbolag med kopplingar till Axfoodkoncernen.

– För att kraftigt minska matens klimatpåverkan behövs fler lösningar på gårdsnivå som enkelt kan skalas upp och leda till hållbara produkter i kundens varukorg. Samarbete genom hela livsmedelskedjan är avgörande för att lyckas, säger Helena Allard, hållbarhetsinnovatör på Axfood, i en kommentar.

Går piloten bra är planen att lansera hushållsosten på nytt under våren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094