Ny försäljnings- och marknadschef på Coop
Agneta Olsson blir ny försäljnings- och marknadschef i region nord/väst.
Erfarenhet inom livsmedelsbranschen
Agneta har en gedigen erfarenhet inom livsmedelsbranschen. I sin roll på Ridderheims & Falbygdens står hon bland annat bakom den uppmärksammade Ridderheimsrapporten om framtidens mattrender och konsumtionsbeteenden. Agneta har tidigare även varit global marknadschef på Santa Maria och var i den rollen en drivande kraft bakom Tex-Mex-utvecklingen. Hon har också arbetat som produktchef för specialvaror på ICA.
– Jag är väldigt glad över att vi lyckats rekrytera Agneta. I den resa vi nu ska göra där vi måste komma närmare kunden och bli ännu tydligare i vårt erbjudande är Agnetas yrkesbakgrund och personliga egenskaper en perfekt kombination, säger Fredrik Johanson, regiondirektör för Coop nord/väst i ett pressmeddelande.
– I min roll på leverantörssidan har jag förstås följt Coop genom åren och noterat den stora förändringsresa som företaget nu är inne i. Mitt nya jobb känns som en fantastiskt rolig utmaning och jag tror att mina erfarenheter från leverantörssidan kommer att vara värdefulla, säger Agneta Olsson.
Regional organisation
Cirka hälften av Coops 700 butiker runt om i landet ägs och drivs av Coop Centralt genom bolaget Coop Butiker & Stormarknader. Sedan den 1 september i år är verksamheten i detta bolag indelat i tre regionala organisationer för att komma ännu närmare kunden och marknaden.
Region nord/väst omfattar ca 115 Coopbutiker med en omsättning på ca 9 Mdr. Geografiskt omfattar regionen i huvudsak Göteborg, Skaraborg, Örebro, Västmanland och Dalarna.
– Efter rekryteringen av Agneta har vi i princip hela vår regionala organisation på plats. Vi har fått en mycket bra start med starkt fokus på att utveckla butikerna och öka försäljningen i regionen, avslutar Fredrik Johanson.
Agneta tillträder sin tjänst den så snart hennes nuvarande arbetsgivare finner en ersättare.