Stärkt konkurrenskraft inom livsmedelssektorn
Jordbruksverket har fått uppdrag att utvärdera förra årets projekt som fått stöd till insatser på livsmedelsområdet.
Ökad kunskap
– Resultatet visar även i år att projekten som fått stöd leder till en ökad kunskap och kompetens, antingen genom nya tekniska innovationer eller genom utbildningar, till de olika projektens målgrupper, säger Anders Holmquist, projektledare på Markör Marknad och Kommunikation AB som genomfört utvärderingen i ett pressmeddelande.
Stödet är en del av Sverige – det nya matlandet och syftar till att stärka konkurrenskraften inom livsmedelssektorn och öka kvaliteten på mat inom den offentliga sektorn.
Stödet ger livsmedelsbranschen ökad uppmärksamhet
De projektledare och projektägare som intervjuats i utvärderingen är överens om att resultaten och kunskapen som projekten har gett kommer ha stor nytta för de olika målgrupperna.
– Förutom att skapa stor nytta för den utpekade målgruppen så uppskattar även projektledarna och projektägarna att stödet äntligen ger livsmedelsbranschen den uppmärksamhet den förtjänar, både medialt och politiskt, säger Anders Holmquist.
Snart är det möjligt att söka pengar för nästa år
Jordbruksverket kommer inom kort att utlysa pengar för nästa års projekt. Stödet har varit mycket populärt med cirka 150 ansökningar per år.
– Det blir en svår uppgift att prioritera bland nästa års projektansökningar men det känns samtidigt tryggt att de projekt vi beviljat hittills har varit lyckade och nått målen, säger Dina Sacic, på Jordbruksverkets landsbygdsutvecklingsenhet.