Coop tecknar avtal med Coor
Coop ingår Facility Management-avtal med Coor
Avtalet är femårigt och gäller servicetjänster som lokalvård, avfallshantering och säkerhet liksom tekniska tjänster till ett värde av cirka 150 miljoner kronor årligen.
Reducering av leverantörer
Coop har idag avtal med cirka 2000 leverantörer inom detta område. Avtalet med Coor innebär en markant reducering av antalet leverantörer och ett harmoniserat arbetssätt. I avtalet ingår också en etablering av en central kundtjänst för felanmälan och hantering av butikernas och kontorets servicebehov.
– Detta avtal ger oss en resurseffektiv lösning på service och tekniska tjänster för butikerna och vårt kontor, med tiotals miljoner kronor i kostnadsbesparing årligen. Vi frigör också tid för personalen i butikerna att ytterligare fokusera på att ge våra kunder bästa tänkbara service, säger Johnny Capor, tf vd och koncernchef KF och Coop i ett pressmeddelande.
Ökad kontroll över servicetjänster
Coop Inköp & Kategori AB gjorde med bistånd från KF Fastigheter AB upphandlingen under första halvåret i år. Coop får genom avtalet förutom kostnads- och tidsbesparingar, också mycket god kontroll på att servicetjänsterna och de tekniska tjänsterna, som då Coor Service Management AB ansvarar för, följer Coops uppförandekod.
– Vi är oerhört glada över att få starta ett nytt samarbete med Coop och ser fram mot uppgiften att ta över ansvaret för att samordna, leda och utveckla servicen till deras butiker och kontor, säger Ulf Wretskog, vd för Coor Service Management i Sverige.
Avtalet träder i kraft 15 januari 2014. Det implementeras under 2014 i takt med att existerande avtal på området löper ut.