Coop får nya toppchefer
Nya direktörer har tillsats för inköp och marknad på Coop Sverige.
Andra roller inom Coop
Karolina Hagberg är sedan 2010 chef för Food på Coop Inköp & Kategori AB. Hon har även varit nordisk marknadschef samt försäljningsdirektör Sverige för Barilla Sverige AB, samt kategorichef på ICA. Karolinas nya tjänst omfattar ansvar för den inköps- och kategoriverksamhet som idag bedrivs i bolaget Coop Inköp & Kategori AB.
Även Thomas Areskoug har arbetat på Coop Inköp & Kategori sedan 2010, senast i rollen som chef för egna varumärken, EVM. Han har tidigare varit försäljnings- och marknadschef för E-bay, projektledare på McKinsey och chef för egna varumärken på Vin & Sprit AB. Thomas nya tjänst omfattar bland annat ansvar för varumärket Coop och all marknadskommunikation, som idag bedrivs i bolaget Coop Marknad.
– Jag är mycket glad över att Karolina Hagberg och Thomas Areskoug nu blir Affärsområdesdirektör Inköp och Kategori respektive Marknad . De har båda uppnått mycket goda resultat på Coop och har gedigen bakgrund inom sina respektive ansvarsområden. Internrekryteringen av Karolina och Thomas till två nyckelroller i vår nya organisation skapar också viktig kontinuitet för Coop och säkerställer integrationsprocessen av Coop Inköp & Kategori och Coop Marknad, säger Johnny Capor, tf vd och koncernchef KF och Coop.
Ny organisation i januari
Nya Coop Sverige AB:s organisation träder i kraft den 1 januari 2014. Planering och fackliga förhandlingar av organisationen för de båda affärsområdena Inköp och Kategori samt Marknad pågår. Det innebär att nuvarande organisationer i de båda bolagen Coop Inköp & Kategori AB och Coop Marknad AB gäller fram till detta datum. Karolina Hagberg och Thomas Areskoug kommer parallellt också vara kvar i sina nuvarande roller tills dess att efterträdare utsetts.