Ökad kontroll av Svenskt kött
Ökad kontroll av företag som använder Svenskt kött-märkning.
Välkänt märke
Märket Svenskt kött är ett välkänt märke som tre av fyra konsumenter känner till. Det visar en nyligen genomförd konsumentundersökning som undersökningsföretaget YouGov gjort. Det är en mycket hög kännedom med tanke på att märket är relativt ungt.
– Konsumenterna uppskattar enkelheten med Svenskt kött-märkta varor, men förväntar sig en kontroll som bekräftar att märkningen håller vad den lovar, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött i ett pressmeddelande.
Stickprovskontroller
Samtliga företag som använder märket Svenskt kött är idag anslutna till någon form av livsmedelscertifiering, lägst IP Livsmedel.
– Under 2013 har vi tagit ytterligare ett steg i utvecklingen av märket genom att tillsammans med certifieringsföretag utarbeta en rutin för stickprovskontroller och vi har även genomfört kontroller hos märkesanvändande företag, säger Maria Forshufvud vd Svenskt Kött.
Från och med 2014 kommer cirka 20 procent av företagen årligen besökas av oberoende certifieringsföretag. Spårbarhet och särhållning av råvaror kommer att vara i fokus för kontrollen.
Svenskt Kött har tagit fram en checklista för kontroll som ska användas vid egenkontroll och extern kontroll.