23948sdkhjf

Organisk volymtillväxt för Candyking

Candyking redovisar stark organisk volymtillväxt och förbättrat rörelseresultat.
Candyking redovisar en volymökning med 8,0 % i det fjärde kvartalet, främst förklarat av nya kunder inom segmentet Övriga marknader. Nettoomsättningen ökade med 2,3 % till 470,0 Mkr (459,2). Justerat för förändrade valutakurser uppgick ökningen till 3,0 %.

Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 28,3 Mkr (29,6), en minskning med 4,5 %, främst förklarat av bränder i anläggningar tillhörande två av Candykings leverantörer under oktober månad samt negativa valutaeffekter.

- 2013 visade på en rekordhög underliggande EBITDA om 156,8 Mkr och en organisk volymtillväxt om 5,9 %. Under 2013 har ett antal effektiviseringsprogram i kombination med kund- och konceptinitiativ varit de huvudsakliga orsakerna till förbättringen av tillväxt och vinst. Det är tillfredsställande att se att både nya och befintliga kunder bidrog till tillväxten, vilket bevisar attraktionskraften i våra koncept och varumärken, säger David von Laskowski, VD och koncernchef på Candyking i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422