Boom för vegetariska matkassar
Intresset ökar för vegetariska matkassar.
Försäljningen av City Gross matkassar ökar och potentialen bedöms vara fortsatt stor. För att möta efterfrågan har man utökat upptagningsområdet och breddar löpande sortimenter med nya kassar och komplementvaror från Hem & Fritidssortimentet och samarbetspartnern Winefinder.
Lyckad satsning
En satsning som visat sig mycket lyckosam är den på ett vegetariskt alternativ, med en renodlad lakto-ovo-vegetarisk kasse lanserad i början av året för dem som av etiska, religiösa, hälsomässiga eller smakmässiga anledningar föredrar sådan kost.
– Vi ser hur marknaden utvecklas med nischade kassar som möter speciella behov. Det oväntat stora intresset för vår vegetariska kasse gör att vi nu planerar för fler specialkassar, säger Per Karlsson, ansvarig för City Gross Matkasse.
Dubblat antalet prenumeranter
City Gross matkasse är mätt i omsättning en av de fem största på den svenska marknaden. Antalet prenumeranter har närmast dubblerats det senaste året och tillväxttakten förväntas öka framöver, bl a tack vare att den har ett lägre portionspris än många andra matkassar. Kassarna hämtas i butik eller levereras i hemmet mot pristillägg.