Coop utökar satsningen på ekologiskt kött
Coop utökar satsningen på ekologiskt kött och erbjuder kött med svenskt ursprung till nedsatt pris.
– Vi vill göra ekologisk mat tillgängligt för fler. Genom sänkt pris och tydlig kommunikation sänker vi tröskeln för att välja ekologiskt. En ökad efterfrågan är en förutsättning för en mer hållbar utveckling och en bättre värld, säger Louise König, chef hållbarhet på KF och Coop in ett pressmeddelande.
Hög andel svenskt
– Coop har en omfattande djuromsorgsstrategi där vi vill fortsätta att hålla en hög andel svenskt kött i våra diskar. Till exempel har 75 procent av allt fläskkött i våra butiker svenskt ursprung. Vår satsning på ekologiskt kött med svenskt ursprung inom Veckans Ekologiska blir en del i detta viktiga arbete, fortsätter Louise König.
Ökade försäljningen med 20 procent
Under 2013 ökade Coop sin försäljning av ekologiska och miljömärkta varor med 20 procent – mest av alla i dagligvarubranschen. Försäljningsframgången berodde till stor del på kampanjen Veckans Ekologiska. Varje vecka erbjöds en utvald ekologisk vara inom frukt & grönt till ett pris nedsatt med 30-50 procent.