Försäljningen av KRAV-märkt ökar
Försäljningen av KRAV-märkt ökade 15 procent.
– 2013 blev ett riktigt bra år för försäljningen av KRAV-märkta och även för ekologiska produkter. Året började lite långsamt men takten ökade och under sista kvartalet ökade efterfrågan långt över förväntningarna, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.
Ökat konsumentintresse
I dagligvaruhandelns butiker ökade försäljningen av KRAV-märkta varor både räknat som volym och som värde.
– Ökningen är huvudsakligen driven av ett ökat konsumentintresse, säger Johan Cejie och fortsätter:
– Vi hade under 2013 några uppmärksammade skandaler kring mat, samtidigt som både kommersiella och ideella organisationer drev kampanjer för ekologisk mat. Det verkar som att en stor grupp i samhället lyssnar, och agerar, säger han.
Ökning i restaurangbranschen
Även i restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 18 respektive 4 procent. Det är fortfarande den offentliga sektorns ökade inköp som är huvudförklaringen till ökningen, men även bland de privata köken ökar intresset.
Samtidigt som efterfrågan ökar är det också tydligt att omställningen av det svenska lantbruket inte alls håller samma fart. Även om den totala KRAV-certifierade arealen ökade med två procent så minskade arealen som ligger i karens och inväntar certifiering.