Lidl Sverige – bäst på logistik
Lidl utsågs till vinnare av PostNord Logistics Award.
Juryns motivering till priset är: Inom den svenska dagligvaruhandeln har Lidl ett helt unikt logistikupplägg. Logistiken är verksamhetens hjärta och utvecklas ständigt. Den är en möjliggörare för kostnads-effektivitet i alla led – korta ledtider, effektiv nyetablering, minimala lager, miljönytta och hög kvalitet – som kommer Lidls kunder till godo genom högkvalitativa varor till låga priser.
– Vi är otroligt glada och stolta över detta fina pris. Vårt mål är att ligga i framkant när det gäller klimat-smarta logistiklösningar och nu har det gett resultat. Vi har funnits 10 år på den svenska marknaden och det är roligt att vi nu får uppskattning för vårt sätt att arbeta på, säger Mikael Hemmingsen, logistikchef på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.
Med en enda lastbil
Lidls varor går direkt från leverantörerna via något av de två centrallagren i Halmstad och Rosersberg för att sedan transporteras till någon av Lidls 169 butiker runt om i Sverige. De flesta butiker får i huvudsak varor från en enda lastbil. 10% av transporterna sker med biogasbilar där lastbilarnas hybridmotorer använder både diesel och metangas. Logistiken går ut på att ha korta ledtider, minimala lager, miljönytta, kvalitetssäkrade processer och hög kvalitet.
– Det som vi gillar med Lidl är deras helhetsgrepp om logistiken som går hela vägen från leverantör till butik samt sättet att försörja butikerna med en komplett och sekvenspackad leverans. Logistiken är en viktig källa till att kunna sälja hög kvalitet till ett lågt pris, säger juryns ordförande Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet och styrelseledamot i PostNord.