Coop prisas för hållbarhet
I en nyligen gjord studie utses Coop till det mest hållbara varumärket bland svenska dagligvarukedjor.
I studien toppar Coop bland dagligvarukedjor.
– Det är mycket glädjande att vi lyckas nå ut så väl till konsumenterna med vårt hållbarhetsarbete. Coop har en lång tradition inom det här området. Konkurrensen är tuff och vi kommer fortsätta att jobba hårt för att behålla och utveckla vår position genom att driva hållbar försäljning i hållbara butiker tillsammans med hållbara leverantörer. Då tar vi ett långsiktigt samhällsansvar, säger Coops hållbarhetschef Louise König i ett pressmeddelande och fortsätter:
– En av flera viktiga delar i hållbarhetsarbetet är att utveckla vårt ekologiska sortiment och göra det tillgängligt för fler. Efter succén med ”Veckans eko” där vi under det senaste året kraftigt sänkt priset på en ekologisk frukt eller grönsak varje vecka, har vi nu tagit steget att utöka detta till fler kategorier, bland annat kött och mejeri.