Förutspår problem för Icas nätsatsning
Enligt analytiker på Dagens Industri riskerar Icas satsning på e-handel att floppa.
– Det handlar om att möta hela Ica på nätet. Vi har Sveriges största matsajt med nära en miljon besökare. Den största risken är om vi inte har ett lika bra erbjudande som i våra butiker, sa Sverige-vd:n Anders Svensson tidigare i veckan till DI.se.
Enligt Dagens Industris analytiker Anders Hägerstrand riskerar dock satsningen att stötta på problem.
I en analys pekar han på att Icas struktur med självständiga handlare gör det svårt att få ihop ett samordnat och effektivt näterbjudande. Icas handlare prissätter varor självständigt och intresset för en gemensam satsning är svalt bland handlarna, då det riskerar att slå mot enskilda butikens försäljning.
Alternativet är en lokal näthandel. Men därmed kan Ica inte uppnå stordriftsfördelar, resonerar Dagens Industri. Svårigheter med olika prissättning, gemensamma kampanjer och mindre effektivitet med plockning av varor i egna butiken, är några av de hinder som förutspås.
Konkurrenter som Mathem har både effektiva lager och hemkörning. Ica tror att största delen av varorna kommer att hämtas av kunden i butik, men Dagens industri ifrågasätter denna tes.