Så blir Coops nya medlemsprogram
Den 1 juli inför Coop ett nytt individanpassat medlemsprogram. Medlemmarna kommer kunna samla poäng som löses in som varor, tjänster och upplevelser.
Medlemsprogrammet kommer även att vara individanpassat. Det innebär att kunden kommer att få individuella erbjudanden på varor som denne brukar köpa och kan tänkas tycka om, baserat på köphistorik. ”Ambitionen är att ge relevanta individuella erbjudanden”, skriver Coop.
– Vår ambition är att skapa ett medlemsprogram som ger en bättre upplevelse för ännu fler medlemmar och därmed ökar försäljningen i våra butiker. Vårt nuvarande återbäringsprogram har inte lett till den merförsäljning vi hoppats på. Vårt tidigare program har prioriterat en begränsad grupp medlemmar genom en relativt hög tröskel för att nå maximal återbäring. Nu sänker vi tröskeln. Samtidigt kommer det poängbaserade programmet öppna för nya samarbetspartners med erbjudanden som inte har funnits tillgängliga tidigare, säger Anders Sundström, ordförande KF och Coop Sverige AB.
Det nya programmet har tagits fram efter intervjuer och undersökningar bland medlemmarna. Systemet kommer att införas den 1 juli och fram till dess gäller det nuvarande återbäringssystemet.
Återbäringsysstemet kommer att fasas ut så inga medlemmar förlorar sin återbäring. Återbäring som en medlem kan ha innerstående försvinner inte, utan går att använda som betalning eller delbetalning fram till 31 augusti. Och efter detta finns även möjlighet till utbetalning via kundservice.
– Vårt nya medlemsprogram är en del i ett nytt och mer konkurrenskraftigt Coop. Det är ett Coop med bättre butiker, service, konkurrenskraftiga priser och ett individanpassat medlemsprogram. Vi finns till för varje enskild medlem och har inga andra ägarhänsyn att ta. Det är också ett Coop som leder utvecklingen inom hållbarhet, ekologi, hälsa och livskvalitet. Genom en lönsam och framgångsrik verksamhet vill vi vara med och påverka samhället, avslutar Anders Sundström.