Vill undersöka hur e-handeln påverkar matbutiker
Forskare från Örebro universitet ska undersöka hur matbutiker påverkas av den ökande handeln av livsmedel på nätet.
Pengarna kommer från Handelns utvecklingsråd, som även delar ut ytterligare tiotal miljoner för projekt inriktade på e-handel och digitialisering.
– Det är med stort intresse vi finansierar dessa fem projekt som kan bidra med kunskap om e-handel och andra typer av digitalisering av handeln idag, säger Andreas Hedlund, vd på Handelns Utvecklingsråd, i ett pressmeddelande.
Beviljade projekt är:
E-handelns värdeskapande returprocess
Projektledare: Daniel Hellström, Lunds tekniska högskola
Handelns digitalisering och förändrade affärsmodeller: Möjligheter och utmaningar för den fysiska butiken
Projektledare: Anna Jonsson, Handelshögsskolan vid Göteborgs universitet
Medialiserad shopping – hur smartphones förändrar kunders shoppingvanor
Projektledare: Mart Ots, Internationella Handelshögskolan i Jönköping
E-handel med dagligvaror – Dess påverkan på ekonomi, hållbarhet och nätverksorganisering av distribution
Projektledare: Frans Prenkert, Örebro universitet
Kundens kanal(k)val – Hur ska handeln möta kundbehov i digitala kanaler?
Projektledare: Åsa Wallström, Luleå tekniska universitet