Sigtuna Brygghus expanderar
Sigtuna Brygghus investerar för att fyrdubbla kapaciteten.
Uppdaterar designen
Sigtuna Brygghus i Arlandastad grundades 2005 och är idag ett av Sveriges mest innovativa mikrobryggerier. Lagom till midsommar sker en komplett uppdatering av mikrobryggeriets design. Flaskorna från Sigtuna Brygghus får därmed nya etiketter och blir kortare och bredare. Syftet med designen är att stödja en framtida internationell satsning samt att ge bryggteamet utrymme på flaskorna för att kunna göra sina öl mer personliga.
– Efter nästan tio år på marknaden var har vi valt att uppdatera utseendet för Sigtuna Brygghus, säger Marcus Friari som är Brand Manager för svenska varumärken på Galatea i ett pressmeddelande. Den nya designen är skapad för att fungera både på hemmaplan och på våra exportmarknader. Det viktigaste är dock att designen visar att Sigtuna Brygghus är ett lokalt svenskt mikrobryggeri som drivs av ett entusiastiskt bryggteam.
Investerar tio miljoner
Idag delar Sigtuna Brygghus och S:t Eriks Bryggeri på en anläggning som klarar av 3 000 liter per bryggning. För att maximera den totala kapaciteten hos bryggverket pågår en succesiv utbyggnad genom en investering på tio miljoner kronor ifrån huvudägaren Galatea. Expansionen sker genom allt från nya lagringstankar till en ny tappningslinje. När hela utbyggnaden är klar inom tre år kommer kapaciteten att öka från dagens cirka 1,5 miljoner liter per år till 5 miljoner liter.