Beslut fattat i vodkabråk
Beslut fattat i vodkabråk mellan The Absolut Company och Purity Vodka.
Konflikt sedan ett år
Konflikten tog fart i juli 2013. The Absolut Company, idag ägt av franska Pernod Ricard, yrkade i Marknadsdomstolen att Purity Vodka vid vite förbjuds att fortsätta marknadsföra sitt varumärke genom att använda sig av så kallade smakdiagram som beskriver skillnader mellan olika sorters vodka. Diagrammen har tagits fram av oberoende journalister och publicerats i framstående tidskrifter som bland annat Drinks International (UK) och The Tasting Panel (US).
Tydligare marknadsföring
The Absolut Company ville även förhindra att Purity Vodka marknadsförs som världens mest prisbelönta ultra-premium vodka. Den franska spritjätten hävdade också att Purity Vodka inte har rätt att marknadsföra sin egen destillationspanna som är särskilt anpassad för vodkaproduktion.
- Det är med delade känslor som vi tar emot beskedet. Marknadsdomstolen ger oss i stora delar rätt, samtidigt som de påtalar att vi måste vara tydligare med att sätta ut referenser i vår marknadsföring. Det är viktigt att påtala att våra budskap avseenden medaljer och tester är korrekta, men att vi i alla sammanhang måste vara tydligare med referenser. Med 77 segrar i internationella sprittävlingar är Purity Vodka det tveklöst mest framgångsrika vodkamärket sedan 2002. Absolut hänvisar till att andra märken vann tävlingar redan på 1950-talet, vilket innebär att vi måste vara tydligare till vilka tidsperioder och tävlingar vi refererar, säger Thomas Kuuttanen, Vice VD och Master Blender på Purity Vodka i ett pressmeddelande.