Starbucks expanderar i Sverige
Starbucks satsar och öppnar nytt i Sverige.
- Vi är stolta över att öka vår närvaro i Sverige genom licenserade partnerskap som en del av vår tillväxtstrategi i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt att ytterligare utveckla Starbucks på platser där våra kunder vill och förväntar sig att vi finns. Den första flaggskeppsbutiken i Sverige är en avgörande milstolpe för oss och vi ser fram emot att jobba med Skandinaviens ledande restaurangkoncern Umoe Restaurants för att kunna öppna ännu fler caféer i Sverige under 2015 och framåt, kommenterar Kris Engskov, VD för Starbucks EMEA i ett pressmeddelande.
- Det är en ära att få öppna den första svenska Starbucksenheten utanför centralstationer och flygplatser i centrala Stockholm. Det är en väldigt bra startpunkt för ytterligare tillväxt i Sverige och ett viktigt steg, inte bara för Starbucks i Sverige utan också för Umoe Restaurants i Sverige, säger Joannis Vendrig, Executive Vice President Starbucks & Blender inom Umoe Restaurants.
Andra kanaler
Starbucks EMEA tillkännagav igår att de har ingått ett nytt samarbetsavtal med ICA Sverige. Utöver Starbucks partnerskap med Umoe Restaurants, ICA Sverige och SSP ökar företaget sin närvaro i andra kanaler på marknaden. Två exempel är konceptet Starbucks Corner Café för företagskontor samt det separata dryckessegmentet Ready To Drink som finns att köpa i matbutiker. Starbucks Ready To Drink-drycker, så som Frappuccino, Discoveries och Doubleshot, säljs för närvarande i över 2000 mat- och närbutiker i Sverige.
- I slutet av det här året räknar vi med att ha åtta Starbucksenheter i Sverige. De europeiska kundernas förväntningar stiger och vi ser att våra kunder efterfrågar högre grad av tillgänglighet, de vill ha möjligheten att koppla av på Starbucks både före, under och efter arbete eller shopping. Vårt första flaggskepp utanför tågstationer och flygplatser och vår första enhet i dagligvaruhandeln i Sverige är viktiga milstolpar för oss när vi fortsätter arbetet med vårt globala fokus mot dagligvaruhandeln samtidigt som vi expanderar med butiker i stadslägen, avslutar Kris Engskov.