Upp och ner för mjölkjätte
Det bondeägda mejeriföretaget Arla nådde sitt bästa resultat någonsin på en marknad som påverkades av volatilitet och internationell politik.
– Det var ett omtumlande år för hela den globala mejeriindustrin, men tack vare Arlas starka varumärken och fokus på effektivitet och kostnadsstyrning kunde vi använda uppgången och behålla konkurrenskraften under nedgången, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh, i ett pressmeddelande.
Arlas resultat för 2014 uppgick till 0,3 miljarder euro (närmare 2,9 miljarder SEK), vilket motsvarar det mål på 3 procent av den totala omsättningen som bönderna i det så kallade representantskapet satt upp.
Förväntningar inför 2015
2014 visade att det globala mjölkpriset är extremt volatilt, och därför kan Arla inte göra några utfästelser när det gäller omsättningen för 2015.
– Den globala mejeriindustrin har aldrig varit så oförutsägbar som nu, men vi tror att vi har den rätta strategin för framtiden., säger Peder Tuborgh.