Så blev Pågen en svensk exportsaga
De har lyckats skapa en egen produktkategori i Frankrike. I Tyskland omsätter de 40 miljoner kronor två år efter etablering. Läs om hur Pågen blivit en svensk exportsuccé.
Pågen har klivit fram som ett av svenska livsmedelsindustrins mest framgångsrika företag utomlands. 2014 fick exportchefen för företagets räkning motta priset för Årets Livsmedelsexportör, utsedda av Livsmedelsföretagen. För Food-Supply berättar han om receptet bakom framgångarna.
– Först och främst tror jag det handlar om att vi har bra produkter. Sverige har överlag ett av världens rikaste brödsortiment. Och det tror jag andra länder nu också har börjat upptäcka. Sverige har också ett gott renommé. Vi har fina råvaror och hög produktsäkerhet.
Medveten strategi
Bakom etableringarna i nya länder ligger också medvetna satsningar med noggranna marknadsundersökningar och testförsäljningar. Tyskland är ett bra exempel där Pågens strategi slagit väl ut.
– Alla sa att ”det kommer inte gå”. Men vi såg att det fanns möjligheter att exportera färskt bröd till Tyskland och tog chansen.
Och Pågen skulle komma att få rätt. Efter framgångsrik testförsäljning bildades ett tyskt bolag 1 maj 2013.
– Förra året omsatte vi 40 miljoner kronor och bolaget har nu åtta anställda i Hamburg. Det blev en succé och ett koncept vi nu följer för att hitta nya marknader.
Letar nya marknader
Sedan många år tillbaka är exporten också stark till Frankrike. Där har företagets skorpor till och med blivit en egen produktkategori – pain grillés suédois.
– Efter Ikea och Volvo kommer nog våra skorpor, krisprolls, när de franska konsumenterna tänker på svenska varumärken.
Pågen letar nu nya länder som ska få ta del av exempelvis det färska svenska brödet, kanelgifflarna och skorporna.
– Sverige är begränsat, där vi kan växa är internationellt. Men det handlar inte om att bocka för länder, utan vi väljer omsorgsfullt utifrån där vi har möjlighet att få en lönsam utveckling. Vi har en del intressanta länder på skrivbordet.