Genombrott för mathandel på nätet
Branschen tror på en positiv utveckling, men mindre aktörer kan stå sig slätt, menar forskare.
Den totala försäljningen av plockvaror på nätet steg med över 60 procent under 2014. Men tillväxten sker från låga nivåer, näthandeln med mat omsätter än så länge bara några miljarder kronor och många företag inom branschen rapporterar om röda siffror. Trots det hörs många positiva röster inom branschen.
– 25-åringarna, som kanske bildar familj om fem år, är väldigt vana vid att handla på nätet. Det gör att steget är mycket lägre än om vi går tillbaka fem år, säger Jonas Ogvall på branschorganisationen Svensk digital handel.
Även Tomas Kull är positiv och säger att Mathem växer med hundra procent nästan varje månad. Han spår att marknaden om några år kommer att domineras av några aktörer, med Mathem i toppen tillsammans med Ica och någon mer.
Krävs satsning av stora aktörer
Ulf Johansson, professor vid Lunds universitet som forskar om dagligvarubranschen, är skeptisk till analysen. Ica har börjat testa näthandel i begränsad skala.
– För att det här verkligen ska lyfta krävs att de stora dagligvaruföretagen satsar. Och skulle Ica verkligen bestämma sig för att det här är viktigt, på samma sätt som man gjort med egna varumärken, spelar det ingen roll hur väl företag som Mathem har positionerat sig, säger han.