23948sdkhjf

Chipsen som går hem hos svenskarna

Hetta och sourcream – det är favoritsmakerna bland OLW:s konsumenter. Det berättar produktutvecklare Len-Marie Fält i en intervju med Food-Supply.
Len-Marie Fält arbetar som produktutvecklare på OLW:s chipsfabrik i värmländska Filipstad. När hon och hennes kollegor på avdelningen för produktutveckling följer smaktrender är det en marknad som är särskilt viktig att ha koll på – den amerikanska.

– Vi har alltid en bild av hur vi vill att produkten ska vara. Vi tar mycket inspiration av smak från mat från olika länder. Vi kikar även på trender inom både matkryddor och färdigt snacks från USA, som är värdens största snacksmarknad, berättar hon för Food-Supply.

Hon beskriver också hur produktutvecklarna arbetar långsiktigt, i nära samarbete med produktchefer.

– Antal inblandade i processen beror på hur stort ett projekt är. Det varierar hur många resurser som behövs. Är det en ny smak eller om vi behöver ny teknik för att tillverka den, då behöver vi ta in kollegor från flera avdelningar.

Efter många år i branschen har hon skapat sig en bra bild av vilka smaker som svenskarna gillar allra bäst.

– Sourcream- smaker fungerar ofta här i Sverige. Det kan bero på att vi fortfarande tycker om syrade mjölkprodukter. Vi gillar även heta smaker, vilket kan ha att göra med att vi reser mycket och har vant oss vid het mat.

Men hon minns också produkter som inte haft samma framgång.

– Vi lanserade tre stycken indiska smaker. Men det var alldeles för tidigt och det blev för obekanta smaker, så de fick vi lägga ner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.189