Sveriges första ölvecka är här
I samband med En Öl & Whiskymässa i april anordnas GBG Beer Week.
"Här ska allt få plats; smått och stort, lokalt och internationellt, brett och smalt. Tanken är att sätta en rörelse i rullning, där events arrangerade av bryggerier, importörer, restauranger, pubar och föreningar får hela staden att jäsa av smakrika upplevelser. Kulmen på veckan är En Öl & Whiskymässa med över 18.000 besökare under två dagar", beskriver Svenska Mässan den nya ölveckan i ett pressmeddelande.
- Öl har verkligen utvecklats till en kultur där allt fler öldrickare sätter hantverket och smakerna i centrum, säger Fredrik Berggren, redaktör för Beersweden.se och en av initiativtagarna till ölveckan. Vi tror stenhårt på att GBG Beer Week kan bli en av Nordens viktigaste och bredaste ölevenemang för både göteborgare och turister.
Finns redan i USA
I USA har över 70 städer en egen ölvecka. Idén till GBG Beer Week föddes i Denver under Great American Beer Festival. På plats fanns ölentusiasterna Fredrik Berggren (redaktör för Beersweden.se) och Petur Olafsson. När de i vimlet mötte Stanley Wong och Tommy von Brömsen från En Öl & Whiskymässa kom de fram till att en ölvecka saknas hemma i Sverige. Tillsammans med lokala bryggerier, ölpubar och Svenska Ölfrämjandet har de nu tagit initiativet till GBG Beer Week.
- En ölvecka hör absolut hemma i Göteborg och vi på En Öl & Whiskymässa vill självklart vara med, för oss är det viktigt att få vara en del av Göteborgs ölkultur. Det är även viktigt för oss att ta del av utvecklingen för att kunna leverera en intressant och attraktiv mässa, säger Stanley Wong som arrangerar En Öl & Whiskymässa tillsammans med Svenska Mässan.
GBG Beer Week är alltså gräsrotsdriven. Utan kommersiella förtecken i form av avgifter eller andra kostnader för att delta som arrangör. I år blir det smygpremiär, för att sedan köra fullt ut 2016. Det är kort om tid kvar, så därför mjukstartar GBG Beer Week med ett program i mindre skala.