23948sdkhjf

KRAV-försäljning slår rekord

Försäljningen av ekologisk och KRAV-märkt mat ökade totalt, i alla kanaler, med 38 procent under 2014 jämfört med 2013.
Av dagligvaruhandeln är Bergendahls den kedja som ökade sin försäljning allra mest. De ökade den med 57 procent. Frukt, grönt och kött hör till de kategorier som ökar procentuellt mest. Även mjölk och ägg, som redan har en stor andel KRAV-märkt, ökar markant. Det och mycket mer visar KRAVs nya marknadsrapport.

– Försäljningsökningen är sensationell. Aldrig förr har så många konsumenter handlat så mycket KRAV-märkt mat som nu. Konsumenter vill ha hälsosam mat och då är KRAV-märkt ett naturligt val, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV i ett pressmeddelande.

Ökning i restaurang- och storköksbranschen
Även i restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 18 respektive 20 procent. Det är fortfarande den offentliga sektorns ökade inköp som är huvudförklaringen till ökningen, men även bland de privata köken ökar intresset.

– Den offentliga sektorns satsning fortsätter att bära frukt, men i slutet av 2014 såg vi också en tillströmning av KRAV-certifierade privata restauranger som har fortsatt under början av 2015. Så tydligen tar konsumenten med sig kravet på KRAV även när man blir gäst på en restaurang. Det är ju verkligen en rolig och spännande utveckling, säger Johan Cejie.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125