Polarbröd storsatsar på vindkraft
I samband med detta inför företaget en ny produktmärkning på sina förpackningar.
Idag är arbetet med en uthållig försörjning något som genomsyrar hela företaget. Koncernen har investerat i bygget av fyra egna vindkraftverk och är nu självförsörjande på förnybar energi. För att tydliggöra satsningen på vindkraft för konsumenterna inför Polarbröd en ny produktmärkning som visar berg med vindkraftverk och texten 'Bakat med egen vindkraft'.
Vindkraftverken som Polarbröd investerat i är dimensionerade för att tillföra elnätet lika mycket förnybar el som Polarbröds bagerier förbrukar.
– Polarbröds arbete med uthållig försörjning är starkt drivet inifrån företaget. Nu provar vi att berätta om det på våra förpackningar, säger Karin Bodin, vd på Polarbröd, i ett pressmeddelande.
Arbetet pågår dagligen i en strävan att bli bättre och brödbolaget har som målsättning att nå full hållbarhet till år 2022. Långsiktigt är målen 100 procent fossilfria transporter, förnyelsebara förpackningar och hållbara råvaror för alla produkter.
– Vi ser ett ökande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället. Många konsumenter blir alltmer engagerade och intresserar sig för hur produkter är framställda, avslutar Karin Bodin.