23948sdkhjf

Coop fälls för reklamkampanj

Privatperson anmälde Coop. Nu fälls företaget av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON.
Ett uppslag i Coops medlemstidning Mer Smak med rubriken ”Så blir du ett riktigt Coop-proffs!” fälls. Orsaken är att reklamen är könsdiskriminerande.

En anmälare reagerade på att kvinnor i det redaktionellt utformade uppslaget "Fröken Coop" – vars syfte var att marknadsföra Coops medlemsprogram – framställs på ett stereotypt sätt och uppmanas att ensamma ansvara för familjens inköp och resor. I uppslaget visar livsmedelsföretaget hur ”Fröken Coop” handlar och utnyttjar medlemsprogrammets förmåner.

Nämnden fastslår att reklamen fram­ställer kvinnor på ett nedvärderande sätt och ger en stereo­typ syn på könsrollerna. Annonsen är därför könsdisk­rimi­nerande.

Som svar till utlåtandet skriver Coop att: ”Den fiktiva karaktären Fröken Coop framställs inte på ett sätt som kan anses nedvärderande för kvinnor. Uppslaget visar enbart hur en medlem i Coop MedMera kan tjäna och använda poäng”.

Coop går dock på anmälarens linje och konstaterar att reklamen "visar ett flertal situationer där kvinnan i en familj med man och barn fram­ställs som ansvarig för familjens hushåll och planering av semesterresa”.

Läs även: Coop och City Gross i slogantvist
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078