Coop fälls för reklamkampanj
Privatperson anmälde Coop. Nu fälls företaget av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON.
En anmälare reagerade på att kvinnor i det redaktionellt utformade uppslaget "Fröken Coop" – vars syfte var att marknadsföra Coops medlemsprogram – framställs på ett stereotypt sätt och uppmanas att ensamma ansvara för familjens inköp och resor. I uppslaget visar livsmedelsföretaget hur ”Fröken Coop” handlar och utnyttjar medlemsprogrammets förmåner.
Nämnden fastslår att reklamen framställer kvinnor på ett nedvärderande sätt och ger en stereotyp syn på könsrollerna. Annonsen är därför könsdiskriminerande.
Som svar till utlåtandet skriver Coop att: ”Den fiktiva karaktären Fröken Coop framställs inte på ett sätt som kan anses nedvärderande för kvinnor. Uppslaget visar enbart hur en medlem i Coop MedMera kan tjäna och använda poäng”.
Coop går dock på anmälarens linje och konstaterar att reklamen "visar ett flertal situationer där kvinnan i en familj med man och barn framställs som ansvarig för familjens hushåll och planering av semesterresa”.
Läs även: Coop och City Gross i slogantvist