Orkla ingår miljardavtal med PepsiCo
Koncernchef på Orkla: "Ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern".
Orkla har sedan i januari 2015 haft ansvaret för försäljning av Tropicanas juicer i Sverige och Danmark och sedan i april även i Finland. Det nya avtalet omfattas även Tropicana i Norge, Quaker i Norden och snacks i Sverige, Norge och Finland.
– Vi är mycket glada att PepsiCo har valt Orkla som prioriterad samarbetspartner för försäljning av PepsiCo´s produkter. För Orkla är distributionsavtalet med PepsiCo ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern. Samarbetet med PepsiCo kommer att stärka Orklas närvaro i frukostsegmentet och i kategorin snacks, säger Peter A Ruzicka, koncernchef på Orkla ASA, i ett pressmeddelande.
Björn Bernemann, vd på PepsiCo Nordics, fastslår att avtalet kommer att ge företaget en gynnsam position för att driva tillväxt i Norden.
– Sedan vi etablerade verksamhet här för drygt 25 år sedan, har vi successivt stärkt vår position och vi ser idag många tillväxtmöjligheter, säger han.
Orkla Foods Sverige kommer i och med nya avtalet att ansvara för försäljning av Tropicana och Quaker i Sverige, medan Orkla Confectionery & Snacks tar över försäljningen av PepsiCos snacksvarumärken.
Till den norska tidningen Dagligvarehandeln, säger Håkon Mageli, kommunikationsansvarig på Orkla:
– Baserat på försäljningssiffror från 2014, utgörs försäljningen av de tre varumärkena över en miljard svenska kronor om året.
Avtalet träder i kraft den 1 januari 2016.