Krisande McDonalds lovar bättre mat
Hamburgerkedjans vd, Steve Eastbrook, lovar bättre mat efter usla resultat.
Förra året föll vinsten med 15 procent till 4,76 miljarder dollar, och försäljningen minskade med 2,4 procent till 27,44 miljarder dollar.
Enligt Affärsvärlden har detta fått McDonald's nye vd Steve Easterbrook att lova bättra kvalitet på maten framöver. Företagets krisplan är nu att göra McDonald's till ett modernt och progressivt hamburgerföretag och förbättra företagets image.
Enligt brittiska CNN testar de bland annat att saluföra mackor med guacamole och jalapeno samt grillade kycklingmackor. I Kalifornien experimenterar man dessutom med att låta kunderna välja olika pålägg till olika bröd. Det talas även om att börja sälja burgare av ryggbiff.
McDonalds ska också spara 300 miljoner dollar årligen genom omstrukturering. Målet är att 90 procent av restaurangerna globalt ska drivas av franchisetagare 2018, att jämföra med 81 procent i dag.