Butikernas egna märken växer kraftigt
Marknaden för butikernas egna varumärken, EMV, beräknas uppgå till 34 procent inom tio år.
För många leverantörsföretag har EMV-tillverkning blivit en kompletterande affärsverksamhet, men det visar sig vara vanligt att många känner press från två håll – både från konkurrerande livsmedelsföretag och från EMV.
Dagligvaruhandeln har starka incitament att driva utvecklingen av EMV och andelen förväntas växa under kommande år och Macklean bedömer att EMV-marknaden kommer växa till 34 procent år 2025 från dagens andel på 25 procent.
Fakta: EMV
EMV (egna varumärken, private label, private brand) förekommer främst i specialbutiker som Hennes & Mauritz och Ikea, men har under de senaste tio åren tagit en allt större plats i dagligvaruhandeln. kallas produkter som detaljhandeln säljer under eget varumärke, men inte tillverkar själva. De låter istället en leverantör tillverka varorna åt dem.
EMV (egna varumärken, private label, private brand) förekommer främst i specialbutiker som Hennes & Mauritz och Ikea, men har under de senaste tio åren tagit en allt större plats i dagligvaruhandeln. kallas produkter som detaljhandeln säljer under eget varumärke, men inte tillverkar själva. De låter istället en leverantör tillverka varorna åt dem.