23948sdkhjf

Butikernas egna märken växer kraftigt

Marknaden för butikernas egna varumärken, EMV, beräknas uppgå till 34 procent inom tio år.
Förmågan att identifiera affärsmöjligheter och ta välgrundade strategiska beslut har aldrig varit viktigare. Enligt strategiutvecklingsföretaget Macklean utgör EMV, butikernas egna varumärken, en viktig affärsmöjlighet för dagens livsmedelsindustri. De producenter som antar utmaningen och anpassar sig till de delvis nya marknadsförutsättningarna har mycket att vinna.

För många leverantörsföretag har EMV-tillverkning blivit en kompletterande affärsverksamhet, men det visar sig vara vanligt att många känner press från två håll – både från konkurrerande livsmedelsföretag och från EMV.

Dagligvaruhandeln har starka incitament att driva utvecklingen av EMV och andelen förväntas växa under kommande år och Macklean bedömer att EMV-marknaden kommer växa till 34 procent år 2025 från dagens andel på 25 procent.


Fakta: EMV

EMV (egna varumärken, private label, private brand) förekommer främst i specialbutiker som Hennes & Mauritz och Ikea, men har under de senaste tio åren tagit en allt större plats i dagligvaruhandeln. kallas produkter som detaljhandeln säljer under eget varumärke, men inte tillverkar själva. De låter istället en leverantör tillverka varorna åt dem.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093