23948sdkhjf

Uppåt för Kopparbergs

Bryggerijätten hade kvartal 1, 2015, ett resultat före skatt på 27 miljoner kronor.
Kopparbergs bryggeri redovisar, för första kvartalet 2015, ett resultat före skatt på 27 miljoner kronor, en tillväxt på 9 miljoner kronor jämfört med samma period 2014.

Rörelseresultatet blev 25 miljoner kronor (20) och nettoresultatet uppgick till 15 miljoner kronor (7,1) eller 0,74 kronor per aktie efter utspädning (0,34). Nettoomsättningen, exklusive dryckesskatt, uppgick till 327 miljoner kronor (296).

Kopparbergs vd Peter Bronsman konstaterar, i samband med delårsrapporten, att året har börjat bra men att det är för tidigt att säga hur årets resultat kommer att bli. De stora osäkerhetsfaktorerna är valutakursutvecklingen samt hur vädret blir under sommarmånaderna.

"Under perioden har vi forts att att fokusera på våra varumärken. På Systembolaget behåller Kopparbergs Päroncider och Sofiero Original sina ledande positioner inom respektive segment. Den brittiska marknaden har fortsatt att utvecklas positivt och här har vi lanserat Frozen Cider, som är världens första frysta cider", kommenterar han.

Övriga marknader som börjat året bra är Spanien, Grekland, Kanarieöarna och Irland.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074