Kändisvinerna bara ökar
Vinexperten Bengt Frithiofsson var först ut. 1997 släppte han fyra egna viner på marknaden. 18 år senare har det exploderat.
– Vi har flyttat över mycket av vårt fokus från prylar till mat och vin, säger han, till Food Supply, och fortsätter:
– Men det är inte vinnördarna som köper kändisvin, utan de som följer strömningar och tendenser i samhället. Ser man en bild eller ett namn på person man gillar i Systembolagets hyllor så är valet enkelt att köpa det vinet.
Per Morberg har sedan flera år tillbaka legat i topp bland kändisviner som säljer mest. Enligt Veckans affärers siffror från 2013 såldes 1,5 miljoner flaskor vin för ett sammanlagt värde av cirka 150 miljoner kronor.
– Det är väldigt vanligt bland musiker också att göra vin när de inte längre säljer skivor Titta bara på Kent och Petter.
Och listan över artister och grupper som syns i vinhyllorna kan göras lång. Fler exempel är Lasse Stefanz, Tomas Ledin, Per Gessle, Motörhead och Elvis Presley.
På 90-talet låg fokus, för kändisar att stärka sina personliga varumärken, på musik och många kända profiler släppte cd-singlar. På 00-talet handlade det om att designa kläder och nu, på 10-talet, så görs kändisviner.
Men Johan Åkesson tror inte trenden med kändisviner är något som kommer att avta, snarare fortsätta.
– Jag tycker att det är lite märkligt att inte fler sätter sina namn på alkohol. Det är en sådan enkel grej – gör du en lyckad produkt så syns du för så många människor. Och det som jag tror att vi kommer se mer av framöver är att det sprider sig till ännu fler produktkategorier. Öl är hittills en väldigt orörd marknad när det gäller det här fenomenet.
Några av alla kändisar som satt sina namn på vinflaskor:
Ernst Kirchsteiger
Maria Montazami
Per Gessle
Kent
Plura
Lasse Stefanz
Tomas Ledin
Per Morberg
Robert Gustafsson
Glenn Strömberg
Alex & Sigge
Hannah & Amanda
Bingo Rimér
Lasse Stefanz
Motörhead
Lasse Stefanz
Mat Tina
Carl Jan Granqvist
Erik Lallerstedt
Elvis Presley
Angelina Jolie & Brad Pitt