23948sdkhjf

Vill införa varningstexter på läsk

Kräver att all reklam för sötade drycker märks med varningstext.
Fetmaepidemin är på tapeten i USA och de senaste åren har läskindustrin fått det allt hetare kring öronen. Forskning visar att det är mycket enklare att få i sig kalorier om man dricker dem, än om man äter dem och därför har allt större fokus riktats mot just läskindustrin. Det rapporterar den amerikanska nyhetssajten Time.com.

Under våren har därför en kampanj mot sötade drycker pågått i San Francisco. I början på förra veckan fattade motsvarigheten till kommunfullmäktige i San Fransisco ett enhälligt beslut – all reklam för sötade drycker ska, i området runt staden, från och med nu märkas med en tydlig varningstext.

Borgmästaren Ed Lee har tio dagar på sig att lägga veto mot, eller skriva på lagförslaget, som också inkluderar ett förbud om att använda skattepengar till att köpa in sötade drycker och ett förbud mot annonser på offentligt ägda hus och busshålplatser.

– Dessa hälsovarningar kommer att ge människor den information de behöver för att fatta pålästa beslut om vilka drycker de konsumerar, säger initiativtagaren och politikern Scott Wiener för Time.com.

Förra året drev Wiener ett förslag om införandet av straffskatt på sötade drycker. Detta röstades dock ned. I delstaten Kalifornien misslyckades under förra året en jurist med ett förslag som skulle tvingat fram en varningsmärkning på alla sötade drycker i stil med den på cigarettpaketen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065