Drunknade Alan i Kavlis pressutskick
Oproblematiskt att använda bilden, anser Kavlis kommunikationschef.
Under helgen tog O. Kavli AB, som bland annat tillverkar mjukost, beslutet att göra detsamma. I ett internt upprop uppmanas de drygt 200 anställda i Sverige att skänka minst 100 kronor. Alla pengar som samlas in matchas sedan av Kavli.
— Om alla medarbetare ger 100 kronor var skulle vi nå drygt 40 000 kronor, säger Jessica Sehlin, HR- och kommunikationsdirektör på O. Kavli AB, till Food Supply.
Livsmedelsföretaget, som är en del av den stiftelseägda norska Kavlikoncernen, delar ut pengar till välgörande ändamål varje år och de drygt 200 medarbetarna i Sverige har själva möjlighet att rösta på vilka organisationer som ska få bidrag.
Att Kavli valde att starta en extra pengainsamling till just Rädda Barnen beror, enligt Jessica Sehlin, mycket på den strida ström av vittnesmål och bilder på dödsfall och umbäranden som når Sverige från flyktingkatastrofen i Medelhavsområdet.
Under måndagsmorgonen berättade Kavli om initiativet i ett pressmeddelande, bildsatt med det uppmärksammade fotografiet som föreställer den treåriga drunknade pojken Alan, ilandspolad på en strand i Turkiet. I Sverige publicerades bilden på bland annat Expressens förstasida medan exempelvis Aftonbladet valde att i stället visa den inuti tidningen.
Jessica Sehlin tycker inte att det är problematiskt att, förutom internt i syfte att väcka uppmärksamhet för insamlingen hos medarbetarna, också använda bilden externt i form av ett pressmeddelande via den digitala PR-plattformen Mynewsdesk.
—Nej. Även om det finns många fruktansvärda bilder från flyktingkatastrofen är det denna bild som väckt störst uppmärksamhet och starkast reaktioner, säger Jessica Sehlin och poängterar att den samtidigt finns en tydlig koppling mellan bilden och bidragsmottagaren Rädda Barnen.