Ekologiskt ökar med 50 procent
Störst ökning hos Bergendahls och Systembolaget men Coop säljer mest.
Enligt rapporten är det efterfrågan på besprutad och hälsosam mat som driver försäljningen. Mest ökar försäljningen i kategorin frukt och grönt.
Bland livsmedelsbutikerna har Coop ledartröjan med en ekoandel på 8,9 procent av den totala försäljningen. Men ekologiskt växer hos alla större butikskedjor.
— Många nya ekoprodukter har lanserats under 2015 och flera stora marknadsföringskampanjer har i en högre grad synliggjort ekologiska livsmedel och det påverkar också försäljningen positivt. Gröna tröjor, gröna lappar på hyllkanten och eko-coacher i butikerna är några nya marknadsgrepp som nu genomförs, säger Ekowebs Cecilia Ryegård, som gjort sammanställningen.
Mest ökade försäljningen på Systembolaget, 68 procent, följt av Bergendahl, där bland annat Citygross ingår, på 60 procent. Ica har ökat sin försäljning med 58 procent, Axfood med 48 procent och Axfood med 18 procent.