23948sdkhjf

Ica ökar andelen svenskt kött

Försäljningen av svenskt kött under eget varumärke uppe i 89 procent.
Att 89 procent av den totala försäljningsvolymen av färskt nöt-, gris- och lammkött under Icas eget varumärke nu har svenskt ursprung innebär en ökning med 5 procentenheter under det senaste åren. I fråga om charkprodukter har andelen ökat till 75 procent. Det enligt ett pressmeddelande.

För hela Icas centrala köttsortiment, oavsett leverantör, är andelen svenskt kött 87 procent, en ökning med 7 procentenheter.

Ica förklarar ökningen med ökad konsumentefterfrågan, ökat utbud och att Ica har satsar på information om svenskt kött i butiker, kundtidningen Buffé och på hemsidan.

Under förra året påbörjade Ica ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, som innebär ett gemensamt mål om att bredda utbudet och öka försäljningen av svenskproducerade varor i butikerna.

— Inom ramen för vårt samarbete med LRF har vi aktivt arbetat för att öka andelen svenskt. I många av våra produkter har vi bytt till svensk råvara senaste året. Vi har också lanserat ekologiska mejerinyheter som alla har svenskt ursprung, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige, i en kommentar.

För närvarande syns Ica-kampanjen "Svensk mat" i tv-reklam, på hemsidan och i sociala medier.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078