23948sdkhjf

Jordbruksverket läxar upp fiskbranschen

Den svenska vattenbruksbranschen borde lära av kött- och fågelindustrin, anser Jordbruksverket.
73 procent av svenska konsumenter föredrar att äta fisk, skaldjur, musslor och ostron med svenskt ursprung. Men endast 31 procent väljer svenskt när de handlar. Det enligt en konsumentundersökning som Jordbruksverket har gjort.

Undersökningen visar att intresset för svenskproducerad fisk och skaldjur är "betydligt större" än importerade varor. Enligt Jordbruksverket är orsaken att svenskproducerade vattenbruksprodukter förknippas med låg miljöpåverkan, god djurvälfärd och hälsa samt liten användning av antibiotika. Bara 13 procent av de tillfrågade struntar ursprunget.

Samtidigt är majoriteten av den fisk som konsumeras i Sverige av utländskt ursprung, ofta norskt, vilket också beror på att svensk produktion är förhållandevis liten.

Jordbruksverket drar slutsatsen att vattenbruksbranschen skulle tjäna på att förbättra konsumentkommunikationen i fråga om ursprungsmärkning.

— Om branschen vill öka försäljningen på den svenska marknaden bör man göra det tydligare i sin marknadsföring och vid märkning att produkterna är producerade i Sverige. Framgångsrika exempel på detta i andra branscher är Svenskt kött och Svensk fågel samt tredjepartscertifieringen Svenskt Sigill, säger Adam Johansson som jobbar med främjande av vattenbruk på Jordbruksverket, i en kommentar.

Jordbruksverket råder också branschen att utveckla mer lättlagade produkter med lämpliga förpackningar.

— Med tanke på konsumenternas intresse finns det marknadsmässiga förutsättningar för den svenska vattenbruksbranschen att öka sin produktion och avsättningen till den svenska marknaden, säger Adam Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064