Livsmedelsföretagen om höstbudgeten
Livsmedelsföretagen välkomnar exportsatsning med ger tummen ned åt skattehöjningar på energi, transport och arbetsgivaravgifter för unga.
På arbetsgivar- och branschorganisationen Livsmedelsföretagen är man i första hand kritisk till regeringens prioriteringar.
— Många har sitt första jobb i livsmedelsindustrin och var femte anställd i livsmedelsindustrin är utrikes född. För att vi ska kunna anställa fler unga och bidra till bättre integration krävs rätt förutsättningar. Inte fördubblade arbetsgivaravgifter för unga, säger Marie Söderqvist i en kommentar till Food Supply.
Däremot framhåller Marie Söderqvist regeringens satsning på export som ett plus.
— Vi behöver frigöra potentialen i svensk livsmedelsexport. Därför välkomnar Livsmedelsföretagen satsningen på 5 miljoner årligen till Livsmedelsverket.
Enligt branschorganisationen bleknar dock exportpengarna fort i ljuset av skattehöjningarna.
— Samtidigt riskerar 30 miljarder i skattehöjningar på bland annat energi, transporter och att anställa unga försämra företagens konkurrenskraft. Det drabbar i förlängningen livsmedelsproduktionen i Sverige, säger Marie Söderqvist.