Mätning: Icas varumärke är Sveriges tredje starkaste
"Förknippas med starkt med ansvarstagande".
– Syftet handlar om varför varumärket finns till på ett högre plan, vilken positiv roll man vill spela i kundens liv. Från tidigare års studier har vi lärt oss att företagen med störst tillväxtpotential betydligt oftare är drivna av ett tydligt högre syfte. Därför ville vi i år också mäta vilka som upplevs ha högst syfte, säger varumärkesexperten Johan Ekelin, grundare av Lynxeye i ett pressmeddelande.
Lynxeye hänvisar till en färsk amerikansk studie där ett företag vars syfte upplevs som starkt har 1,7 gånger så nöjda anställda, vilka samtidigt är tre gånger så benägna att stanna kvar på företaget. Hela 89 procent kopplar dessutom samman ett "syftesdrivet" företag med produkter av hög kvalitet.
Att Ica kniper bronsmedaljen i mätningen förklarar Lynxeye med företaget förknippas starkt med "ansvarstagande; framförallt från ett socialt perspektiv, men också ur miljöhänsyn".
— Alla tre företagen på pallplats har en stark förankring i den svenska folksjälen och jobbar hårt med sina värderingar. Syftesdrivna företag har ofta en tydlig riktning, de vet vad de vill förbättra och förändra och engagerar kunden i att medverka till det, säger Johan Ekelin.