23948sdkhjf

Lidl: Vi ökar mest

Modernare butiker och mer ekologiskt när Lidl jagar marknadsandelar.
— Vi ökar omsättningen mest av alla aktörer på marknaden och fortsätter att ta marknadsandelar, säger Conor Boyle, vd för Lidl Sverige, till Eskilstuna-Kuriren.

Lidl har, efter att ha gått knackigt de första åren efter Sverigelanseringen 2003, gått med vinst de senaste tre åren. Förra året uppgick vinsten på 43 miljoner, jämfört med 9 miljoner 2013. Samtidigt ökade omsättningen med 11 procent under 2014.

Enligt Josefin Pettersson, informatör på Lidl, är Lidl branschledande när det gäller andel egna varumärken, omkring 80 procent.

— Många varumärken utvecklar vi i Sverige, så som Ängens med 100 procent svenska mejeriprodukter, men många utvecklas i något annat Lidl-land som till exempel pasta i Italien, ostar i Frankrike, fetaost i Grekland. Vi tar fram varan där den görs som bäst helt enkelt, säger hon till tidningen.

Lidl har den senaste tiden moderniserat samtliga standardbutiker i Sverige, och har aviserat att mellan tio och 15 nya butiker kommer att slå upp dörrarna under de närmaste tre åren.

— Vi kommer även att fortsätta satsningen på klimatsmarta butiker och satsningen på svenska och ekologiska produkter, säger vd Conor Boyle.

I dag är Lidls marknadsandel i Sverige 3,6 procent, vilket kan jämföras med 50,8 procent för Ica och 20,5 procent för Coop, enligt siffror från DLF och HUI Research.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066